Školní vzdělávací program
Od školního roku 2007 nese MŠ motivační název „Pastelka“, která je nejen součástí výzdoby interiéru, ale zejména vyjadřuje hlavní linii školy.
PASTELKA
- P - Podnětné prostředí
- A - Atmosféra školy
- S - Spontánní hra
- T - Tělesná pohoda
- E - Estetika
- L - Láska
- K - Komunikace lidí
- A - Alternativní vzdělávání
Filosofie vzdělávacího programu školy:
„Rozvíjet samostatné a zdravé děti cestou přirozené výchovy, rozvíjet v dětech potřebu tvořivosti, jejich zájmy, a respektovat jejich individuální potřeby. Vytvářet pro děti podnětné, radostné a bezpečné prostředí plné pohody a porozumění.”
Předškolní věk je rozhodujícím obdobím pro získání zdravých návyků, správných způsobů chování a základu zdravého životního stylu. Chceme proto v dlouhodobé koncepci MŠ přispět k tomu, aby děti své životní období v MŠ prožily zdravě a radostně. Zdraví je jednou z nejcennějších hodnot, které tvoří kvalitu lidského života. Zvláště v době zvýšeného ohrožení lidí civilizačními chorobami, jsme vystaveni stresům a zdraví škodlivým vlivům. Péče o zdraví musí být propojeno komplexně (tělesné, duševní a sociální). Zdravé návyky a postoje děti získávají nejsnáze spontánně, přímou zkušeností. MŠ svou polohou, vnitřním uspořádáním a vybavením v nás vzbuzuje představu o tom, jak nejlépe přispět k tvorbě podmínek tělesné, duševní a sociální pohody dětí, k výchově zdravého životního stylu v podnětném prostředí. Našim záměrem je probouzet v dětech radost z objevování a dovídat se nové věci a položit tak základy celoživotního vzdělávání a učení v naší společnosti.
Současná společnost je vystavena většímu tlaku a psychické zátěži, a proto se v našem působení zaměřujeme na zvyšování psychické odolnosti, sociální zdatnosti, rozvoji komunikačních dovedností. Snažíme se dětem předávat hodnoty jako je úcta k sobě samém a k ostatním, poctivost, citlivost a smysl pro spravedlnost. Položit základy celoživotního vzdělávání a učení.
Zdraví můžeme ovlivňovat svým chováním, postoji, myšlením, zdravým způsobem života. Proto je pro nás důležité, aby se děti v mateřské škole naučily postojům, které spočívají v úctě ke zdraví a praktickým vědomostem, jak chránit zdraví své i ostatních.
Dlouhodobé záměry rozvoje školy:
Cesta ke zdravé pohodě v MŠ vyplývá z interakcí mezi dítětem, rodinou dítěte, MŠ, obcí, společností a přírodou. Našim dlouhodobým záměrem bude naučit děti pojímat zdraví jako hodnotu, která umožňuje člověku vést plnohodnotný život, a chceme je vybavit potřebnými kompetencemi:
- Naučit děti úctě ke svému zdraví i zdraví ostatních lidí i přírody.
- Získat praktické dovednosti, jak chránit zdraví, cítit se v pohodě, posilovat sebevědomí dětí a jejich důvěru ve vlastní schopnosti, schopnost samostatně řešit problémy.
- Rozvíjet se v souladu se svými schopnostmi, podněcovat harmonický rozvoj a poznání světa a sama sebe.
- Vytvářet a rozvíjet vzájemné vztahy dětí tak, aby se cítily bezpečně ve skupině, uměly komunikovat a spolupracovat.
- Vytvářet pro děti dostatek volného pohybu a podmínky pro sportování.
Předpokladem pro naplnění těchto záměrů je tým nadšených kvalifikovaných a vzdělaných učitelek a provozních zaměstnanců, kteří mají společný cíl a hledají cesty k jeho naplnění. Tím, že naše mateřská škola je otevřena rodičům a spolupracuje s nimi v partnerském vztahu, chceme ovlivnit i životní styl v jejich rodinách.
Závěr:
V navržené dlouhodobé koncepci mateřské školy chceme využít svých bohatých pedagogických zkušeností k tomu, aby dítě a později jako dospělý člověk mohlo prožít po odchodu z mateřské školy plnohodnotný a spokojený život.
Obsah školního vzdělávacího programu
Naše cíle a záměry:
V naší mateřské škole pracujeme podle Školního vzdělávacího programu zpracovaného na základě Rámcového programu pro předškolní vzdělávání a Kurikula podpory zdraví v mateřské škole a programu EVVO. Po dohodě se zaměstnanci školy a rodiči jsme vypracovali školní kurikulum pod názvem “Kdo si hraje ten je rád, s pastelkou svět poznává“, který je určen nejen učitelkám a ostatním pracovníkům školy, ale i rodičům a dalším partnerům ovlivňujícím dění v mateřské škole.
Hlavní cíl programu:
Vést děti ke zdravému způsobu života, vzájemné ohleduplnosti, ochotě pomoci, chránit si své zdraví, přírodu a životní prostředí v návaznosti na rodinnou výchovu.
Motivační název programu nese určitou symboliku barev – pastelek – života v prostředí naší MŠ. Každodenně vnímáme pestrost barev v našem životě. U nás v mateřské škole chceme, aby převládaly barvy, které navozují pocit bezpečí, přijetí, důvěry, přátelství, duševní pohody a optimismu.
Motivační název programu: „Kdo si hraje ten je rád, s pastelkou svět poznává“
ŠVZP se odvíjí od podrobné analýzy vzdělávací práce minulého období a skrývá se v něm život dětí od 3 – 6 let v naší MŠ. Po celou dobu chceme vést děti k poznání okolního světa se zdůrazněním na zdravý životní styl, správnou životosprávu, na položení základů aktivního způsobu života a duševní hygieny tak, aby děti uměly plnohodnotně žít v psychické pohodě, byly sociálně citlivé, zvídavé a činorodé. Jde nám o to, ukázat dětem zajímavý svět kolem nás a to nejen v nejbližším okolí, ale posunout hranice poznání i dále, umožnit bohaté prožitky, rozvíjet dětskou fantazii a tvořivost. Máme také zájem navodit otevřený a oboustranně prospěšný vztah s rodiči, probudit v nich zájem o rozvíjení potenciálu a schopností jejich dětí, spoluprací zajišťovat jejich zdravý rozvoj.
Obsah programu, integrované bloky
Hlavní téma našeho školního programu “Kdo si hraje ten je rád, s pastelkou svět poznává„ jsme rozdělili do pěti integrovaných bloků:
- Poznáváme barvičky
- Co umí pastelky
- Když se barvy smíchají
- Svátky a tradice v MŠ
- Barevný je svět
Tyto bloky zahrnují celou osobnost dítěte a naplňují rámcové i specifické cíle RVP- PV. Obsah ŠVZP je v třídním vzdělávacím programu rozpracován a přizpůsobován dětem přiměřeně věku. Třídní témata jsou dětem blízká, jsou odvozena z přirozeného cyklu ročních období, z přírodních i společenských situací, bezprostředně souvisí s každodenní realitou života dětí. Třídní kurikulum tvoří učitelky samostatně vždy pro svoji třídu na období jednoho roku. Témata pak jsou naplňována dílčími cíli zpravidla z pěti oblastí RVP-PV. Zastoupení oblastí v tématech by mělo být pokud možno rovnoměrné. Uspořádání tematických částí není dáno časem, ale obsahem. Netvoří plynulou řadu po sobě následujících tematických částí jedné za druhou, realizovaných od září do června. Do témat se vstupuje střídavě v průběhu roku, což způsobuje pružnost a dynamiku při naplňování kompetencí, které se k nim vztahují. Celý tematický celek je propojován tím, co dítě denně vidí a prožívá. Práce s tematickými celky vyžaduje, aby děti své zkušenosti získávaly na základě prožitkového učení, učení hrou a činnostmi, v níž je dán prostor pro aktivitu, tvořivost, konkrétní činnosti. Do běžného programu vzdělávací práce zařazujeme činnosti související s tělesnou výchovou a celkovým rozvojem pohybových dovedností.